Rozdzia艂 1
Informacja o szkole
搂 1
1. Szko艂a nosi nazw臋:
Zesp贸艂 Szk贸艂 Powiatowych w 艁ysych.
2. W sk艂ad Zespo艂u Szk贸艂 Powiatowych w 艁ysych wchodz膮:
- Zasadnicza Szko艂a Zawodowa,
- Liceum Zawodowe,
- Liceum Ekonomiczne,
- Technikum Ekonomiczne,
- Liceum Og贸lnokszta艂c膮ce
3. O ile pisze si臋 o szkole, nale偶y przez to rozumie膰 Zesp贸艂 Szk贸艂 Powiatowych.
4. Siedzib膮 szko艂y jest miejscowo艣膰 艁yse, ul. Krupki 20, powiat ostro艂臋cki.
搂 2
1. Organem prowadz膮cym jest Samorz膮d Powiatu Ostro艂臋ckiego.
2. Nadz贸r pedagogiczny prowadzi Delegatura Kuratorium O艣wiaty Wojew贸dztwa Mazowieckiego w
Ostro艂臋ce.
搂 3
1. Czas trwania cyklu kszta艂cenia w szkole, zgodnie z przepisami w sprawie ramowych plan贸w nauczania wynosi:
- Zasadnicza Szko艂a Zawodowa - 2 lata
- Technikum Ekonomiczne - 5 lat
- Technikum Ekonomiczne - 4 lata
- Liceum Profilowane - 3 lata
- Liceum Og贸lnokszta艂c膮ce - 3 lata
2. Szko艂a kszta艂ci w nast臋puj膮cych zawodach i specjalno艣ciach:
1) Zasadnicza Szko艂a Zawodowa
zawody wed艂ug obowi膮zuj膮cej klasyfikacji
2) Liceum Profilowane
profil: eknomiczno - administracyjny
3) Technikum Ekonomiczne - technik ekonomista
specjalno艣膰: rachunkowo艣膰 i rynek rolny
4) Liceum Og贸lnokszta艂c膮ce
kierunek: og贸lny
3. Dopuszcza si臋 tworzenie nowych kierunk贸w kszta艂cenia, zale偶nie od potrzeb.
Rozdzia艂 2
Cele i zadania szko艂y
搂 4
Szko艂a realizuje cele i zadania okre艣lone w "Ustawie z dnia 07.09.1991r. o systemie o艣wiaty" oraz w przepisach wydanych na jej podstawie.
1. Umo偶liwia zdobycie kwalifikacji niezb臋dnych do pracy w zawodzie zgodnym z kierunkiem kszta艂cenia.
2. Umo偶liwia zdobycie wiedzy i umiej臋tno艣ci niezb臋dnych do uzyskania 艣wiadectwa uko艅czenia szko艂y.
3. Umo偶liwia absolwentom dokonanie 艣wiadomego wyboru dalszego kierunku kszta艂cenia.
4. Przygotowuje m艂odzie偶 do aktywnego, tw贸rczego 偶ycia i odpowiedzialnego udzia艂u w 偶yciu Ojczyzny.
5. Stwarza warunki sprzyjaj膮ce akceptowaniu ka偶dego ucznia, by ukazywa膰 tkwi膮ce w nim mo偶liwo艣ci,
mocne strony osobowo艣ci, wzmacnia膰 wiar臋 we w艂asne si艂y, poczucie bezpiecze艅stwa oraz wzajemne
zaufanie.
6. Kszta艂tuje w艣r贸d m艂odzie偶y postawy ekologiczne.
7. Podtrzymuje kultur臋 i tradycje regionalne.
8. Sprawuje opiek臋 nad uczniami w czasie trwania zaj臋膰 dydaktycznych i pozalekcyjnych.
搂 5
Do realizacji cel贸w statutowych szko艂a:
1. Zapewnia mo偶liwo艣膰 korzystania z:
1) pomieszcze艅 do nauki z niezb臋dnym wyposa偶eniem,
2) biblioteki,
3) zespo艂u urz膮dze艅 sportowych i rekreacyjnych,
4) 艣rodk贸w audiowizualnych (za zgod膮 i pod nadzorem nauczyciela).
2. Udziela pomocy psychologicznej i pedagogicznej.
3. W celu rozwoju zainteresowa艅 uczni贸w szko艂a umo偶liwia:
1) udzia艂 w imprezach sportowych, folklorystycznych,
2) udzia艂 w ko艂ach zainteresowa艅,
3) udzia艂 w wycieczkach szkolnych,
4) udzia艂 w konkursach,
5) korzystanie z literatury fachowej,
6) uwzgl臋dnianie w tre艣ciach nauczania i w planach pracy wychowawczej zagadnie艅
szczeg贸lnie ich interesuj膮cych.
搂 6
1. Podczas zaj臋膰 obowi膮zkowych i nadobowi膮zkowych opiek臋 sprawuje nauczyciel.
2. Podczas zaj臋膰 poza terenem szko艂y, w trakcie wycieczek oraz imprez kulturalno-rozrywkowych opiek臋 nad uczniami sprawuj膮 nauczyciele-wychowawcy klas i inni nauczyciele przy wsp贸艂udziale rodzic贸w lub doros艂ych opiekun贸w.
3. Liczba uczni贸w przypadaj膮ca na jednego opiekuna musi by膰 zgodna z przepisami BHP.
4. Podczas przerw mi臋dzylekcyjnych nauczyciele pe艂nia na terenie szko艂y dy偶ury, zgodnie z planem dy偶ur贸w opracowanym przez dyrekcj臋 szko艂y.
搂 7
1. Opiek臋 wychowawcza nad poszczeg贸lnymi oddzia艂ami (klasami) sprawuje wyznaczony przez dyrektora nauczyciel zwany wychowawc膮 klasy.
2. W uzasadnionych przypadkach, w razie nie wywi膮zywania si臋 z powierzonej funkcji, na wniosek klasowej Rady Rodzic贸w lub Samorz膮du Uczniowskiego, dyrektor szko艂y mo偶e dokona膰 zmiany wychowawcy klasy.
Rozdzia艂 3
Organy szko艂y
搂 8
1. Organami szko艂y s膮:
a) Dyrektor Szko艂y
b) Rada Pedagogiczna
c) Rada Rodzic贸w
d) Samorz膮d Uczniowski
2. Organy te s膮 wsp贸lne dla wszystkich szk贸艂 wchodz膮cych w sk艂ad zespo艂u, z zastrze偶eniem pkt. 3.
3. Rady Rodzic贸w nie powo艂uje si臋 dla uczni贸w Liceum Og贸lnokszta艂c膮cego (na podbudowie ZSZ).
搂 9
Dopuszcza si臋 mo偶liwo艣膰 powo艂ania Rady Szko艂y
搂 10
Dyrektor Szko艂y
1. Funkcj臋 dyrektora szko艂y powierza i z tej funkcji odwo艂uje organ prowadz膮cy szko艂臋.
2. Zadania dyrektora okre艣la "Ustawa z dnia 07.,9.1991r. o systemie o艣wiaty" (Dz. U. nr 95, poz. 425).
3. Dyrektor w szczeg贸lno艣ci:
a) kieruje bie偶膮c膮 dzia艂alno艣ci膮 dydaktyczno-wychowawcz膮 szko艂y oraz reprezentuje j膮 na zewn膮trz,
b) sprawuje nadz贸r pedagogiczny,
c) dba o presti偶 i dobre imi臋 szko艂y,
d) realizuje uchwa艂y Rady Pedagogicznej,
e) dysponuje 艣rodkami finansowymi i ponosi odpowiedzialno艣膰 za ich prawid艂owe wykorzystanie,
f) organizuje administracyjn膮, finansow膮 i gospodarcz膮 obs艂ug臋 szko艂y,
g) mo偶e skre艣li膰 ucznia z listy uczni贸w w przypadkach okre艣lonych w 搂 31 ust. 7 rozdzia艂u "Uczniowie Szko艂y" statutu,
h) zgodnie z regulaminem przyznaje nagrody i wymierza kary porz膮dkowe nauczycielom i innym pracownikom szko艂y,
i) wyst臋puje po zasi臋gni臋ciu opinii Rady Pedagogicznej z wnioskami w sprawach odznacze艅, nagr贸d i innych wyr贸偶nie艅 dla nauczycieli i innych pracownik贸w szko艂y,
j) w wykonywaniu swoich zada艅 wsp贸艂pracuje z:
- Rad膮 Pedagogiczn膮
- Rad膮 Rodzic贸w
- Samorz膮dem Uczniowskim
k) decyduje w sprawach zatrudnienia i zwalniania nauczycieli oraz innych pracownik贸w szko艂y,
l) w porozumieniu z organem prowadz膮cym szko艂臋 oraz Powiatowym Biurem Pracy mo偶e zmienia膰 lub wprowadza膰 nowe profile kszta艂cenia.
搂 11
Rada Pedagogiczna
1. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem szko艂y w zakresie realizacji jej ustawowych zada艅 dotycz膮cych kszta艂cenia, wychowania i opieki okre艣lonych w "Ustawie o Systemie O艣wiaty" i w niniejszym statucie.
2. Rad臋 Pedagogiczn膮 tworz膮 wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole.
3. Przewodnicz膮cym Rady Pedagogicznej jest dyrektor szko艂y.
4. Zebrania Rady Pedagogicznej s膮 organizowane z inicjatywy przewodnicz膮cego, organu prowadz膮cego i nadzoruj膮cego szko艂臋 lub co najmniej 1/3 jej cz艂onk贸w.
5. Przewodnicz膮cy prowadzi i przygotowuje zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej cz艂onk贸w o terminie i porz膮dku zebrania.
6. Do kompetencji stanowi膮cych Rady Pedagogicznej nale偶y:
- zatwierdzanie plan贸w szko艂y,
- zatwierdzanie wynik贸w klasyfikacji i promowania uczni贸w,
- podejmowanie uchwa艂 w sprawie innowacji i eksperyment贸w pedagogicznych w szkole,
- podejmowanie uchwa艂 w sprawach skre艣lenia z listy uczni贸w.
7. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczeg贸lno艣ci:
- organizacj臋 pracy szko艂y, w tym zw艂aszcza tygodniowy rozk艂ad zaj臋膰 lekcyjnych i pozalekcyjnych,
- projekt planu finansowego szko艂y,
- wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom nagr贸d, odznacze艅 i innych wyr贸偶nie艅,
- propozycje dyrektora szko艂y w sprawach przydzia艂u nauczycielom sta艂ych prac i zaj臋膰 w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo p艂atnych zaj臋膰 dydaktycznych, wychowawczych i opieku艅czych,
- propozycje dyrektora szko艂y dotycz膮ce kandydat贸w do powierzania im funkcji kierowniczych w szkole.
8. Rada Pedagogiczna przygotowuje projekt zmian statutu szko艂y i przedstawia do zatwierdzenia organowi prowadz膮cemu szko艂臋.
9. Rada Pedagogiczna mo偶e wyst臋powa膰 z wnioskiem do organu prowadz膮cego szko艂臋 o dowo艂anie z funkcji dyrektora szko艂y.
10. Rada Pedagogiczna mo偶e wyst臋powa膰 z wnioskiem do dyrektora szko艂y o odwo艂anie innego nauczyciela z funkcji kierowniczej w szkole.
11. Rada Pedagogiczna mo偶e wyst膮pi膰 do dyrektora szko艂y z wnioskiem usprawniaj膮cym organizacj臋 i prac臋 szko艂y.
12. Organizacja wewn臋trzna Rady Pedagogicznej:
- uchwa艂y Rady Pedagogicznej podejmowane s膮 zwyk艂膮 wi臋kszo艣ci膮 g艂os贸w w obecno艣ci co najmniej po艂owy jej cz艂onk贸w, przy r贸wnowadze g艂os贸w, g艂os rozstrzygaj膮cy nale偶y do przewodnicz膮cego,
- zebrania Rady Pedagogicznej nie powinny kolidowa膰 z zaj臋ciami lekcyjnymi w szkole,
- osoby wchodz膮ce w sk艂ad Rady Pedagogicznej maj膮 obowi膮zek uczestnictwa w jej zebraniach,
- zebranie Rady Pedagogicznej nie powinno trwa膰 d艂u偶ej ni偶 3 godz. Czas ten mo偶e by膰 przed艂u偶ony uchwa艂膮 wi臋kszo艣ci cz艂onk贸w Rady Pedagogicznej,
- zebrania Rady Pedagogicznej s膮 protoko艂owane przez osob臋 wyznaczon膮 przez przewodnicz膮cego,
- nauczyciele s膮 zobowi膮zani do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach Rady Pedagogicznej, kt贸re mog膮 narusza膰 dobro osobiste uczni贸w i ich rodzic贸w, a tak偶e nauczycieli i innych pracownik贸w szko艂y,
- w zebraniach Rady Pedagogicznej mog膮 bra膰 udzia艂 z g艂osem doradczym osoby zapraszane przez jej przewodnicz膮cego lub na wniosek Rady Pedagogicznej za jego zgod膮.
13. Dyrektor wstrzymuje wykonanie uchwa艂 Rady Pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu uchwa艂y dyrektor niezw艂ocznie powiadamia organ prowadz膮cy szko艂臋, kt贸ry uchyla uchwa艂臋 w razie stwierdzenia jej niezgodno艣ci z prawem. Decyzja organu prowadz膮cego jest ostateczna.
搂 12
Rada Rodzic贸w
1. Cele i zadania Rady Rodzic贸w:
a) zapewnienie wsp贸艂pracy rodzic贸w ze szko艂膮 w doskonaleniu organizacji nauczania, pracy wychowawczej i opieku艅czej w szkole i 艣rodowisku,
b) prezentowanie wobec nauczycieli, w艂adz szkolnych i w艂adz o艣wiatowych opinii rodzic贸w (opiekun贸w) we wszystkich istotnych sprawach szko艂y,
c) wsp贸艂dzia艂anie z dyrektorem szko艂y, rad膮 pedagogiczn膮 w zaznajamianiu uczni贸w z programem wychowania i opieki, organizacj膮 nauczania oraz wynikaj膮cymi z nich zadaniami dla szko艂y i rodzic贸w,
d) upowszechnianie w艣r贸d rodzic贸w wiedzy o wychowaniu i funkcjach opieku艅czo-wychowawczych szko艂y,
e) mobilizowanie rodzic贸w do czynnego udzia艂u w realizacji programu nauczania, wychowania i opieki oraz udzielenie pomocy materialnej szkole w tym zakresie,
f) pomoc dyrekcji szko艂y i radzie pedagogicznej w wypracowaniu perspektywicznego planu rozwoju szko艂y,
g) opiniowanie planu wydatk贸w szko艂y oraz podejmowanie dzia艂a艅 s艂u偶膮cych zwi臋kszeniu funduszy szko艂y i poprawie wyposa偶enia,
h) organizowanie prac spo艂ecznie u偶ytecznych rodzic贸w i 艣rodowiska na rzecz szko艂y,
i) zapoznanie og贸艂u rodzic贸w (opiekun贸w) z programem nauczania i wychowania, mo偶liwo艣ci膮 organizowania czasu wolnego uczni贸w oraz mo偶liwo艣ciami i warunkami ich realizacji,
j) wsp贸艂udzia艂 w organizowaniu zaj臋膰 pozalekcyjnych, dzia艂alno艣ci kulturalnej, artystycznej, turystycznej i sportowej uczni贸w,
h) wsp贸艂udzia艂 w pedagogizacji rodzic贸w.
2. Sk艂ad i struktura Rady Rodzic贸w oraz spos贸b jej powo艂ywania.
1) podstawowe ogniwo Rady Rodzic贸w stanowi rada klasowa rodzic贸w sk艂adaj膮ca si臋 z przewodnicz膮cego i dw贸ch cz艂onk贸w,
2) klasowa Rada Rodzic贸w wybierana jest na og贸lnym zebraniu rodzic贸w uczni贸w danej klasy,
3) Rada Rodzic贸w sk艂ada si臋 z przewodnicz膮cych i cz艂onk贸w rad klasowych. W jej sk艂ad wchodzi dyrektor szko艂y lub upowa偶niony przez niego cz艂onek Rady Pedagogicznej,
4) Rada Rodzic贸w na pierwszym posiedzeniu wy艂ania ze swego sk艂adu prezydium, w sk艂ad kt贸rego wchodz膮:
- przewodnicz膮cy
- wiceprzewodnicz膮cy
- sekretarz
- skarbnik
- dyrektor szko艂y lub upowa偶niony przez niego cz艂onek Rady Pedagogicznej
- wszyscy przewodnicz膮cy klasowych rad rodzic贸w,
5) Rada Rodzic贸w opracowuje i uchwala szczeg贸艂owy regulamin swojej dzia艂alno艣ci,
6) dzia艂alno艣ci膮 Rady Rodzic贸w kieruje przewodnicz膮cy,
7) Rada Rodzic贸w na pierwszym posiedzeniu powo艂uje komisj臋 rewizyjn膮 w sk艂adzie:
- przewodnicz膮cy i trzech cz艂onk贸w,
- cz艂onkowie Rady Rodzic贸w pe艂ni膮 swe funkcje honorowo,
- kadencja Rady Rodzic贸w trwa 1 rok od 01.10 do 30.09 nast臋pnego roku kalendarzowego.
搂 13
Samorz膮d Uczniowski
1. Cele i zadania Samorz膮du Uczniowskiego:
- uczestnictwo uczni贸w oraz partnerstwo w stosunkach uczni贸w z nauczycielami w realizacji cel贸w wychowawczych,
- rozwijanie demokratycznych form wsp贸艂偶ycia, wsp贸艂dzia艂ania,
- kszta艂towanie umiej臋tno艣ci zespo艂owego dzia艂ania, samokontroli i samooceny uczni贸w,
- organizowanie spo艂eczno艣ci uczniowskiej do w艂a艣ciwego spe艂niania obowi膮zk贸w zawartych w Statucie Szko艂y,
- organizowanie pomocy kole偶e艅skiej uczniom napotykaj膮cym trudno艣ci w nauce oraz znajduj膮cym si臋
w trudnej sytuacji materialnej,
- rzecznictwo interes贸w uczni贸w wobec w艂adz szkolnych,
- dbanie o sprz臋t i urz膮dzenia szkolne oraz udzia艂 w pracach na rzecz szko艂y i klasy,
- dbanie o dobre imi臋 i honor szko艂y, kultywowanie i wzbogacanie jej tradycji.
2. Uprawnienia Samorz膮du Uczniowskiego:
- przedstawianie propozycji do planu dydaktyczno - wychowawczego szko艂y wynikaj膮cych z potrzeb
i zainteresowa艅 uczni贸w,
- udzia艂 m艂odzie偶y w formu艂owaniu przepis贸w wewn膮trzszkolnych reguluj膮cych 偶ycie spo艂eczno艣ci uczniowskiej,
- wydawanie gazetek szkolnych, prowadzenie kroniki i korzystanie z radiow臋z艂a, organizowanie apeli,
- zg艂aszanie uczni贸w do wyr贸偶nie艅 i nagr贸d, udzielanie por臋cze艅 za uczni贸w w celu wstrzymania im kary,
- udzia艂 m艂odzie偶y z g艂osem doradczym w posiedzeniach rady pedagogicznej i rady rodzic贸w,
dotycz膮cych spraw wychowawczych,
- wnioskowanie do dyrektora szko艂y w sprawie powo艂ania opiekuna samorz膮du,
- dysponowanie w porozumieniu z opiekunem funduszami b臋d膮cymi w posiadaniu samorz膮du.
3. Sk艂ad i wybory samorz膮du:
- wszyscy uczniowie szko艂y nale偶膮 do samorz膮du szkolnego, a uczniowie poszczeg贸lnych klas do samorz膮d贸w klasowych,
- w艂adz膮 wykonawcz膮 samorz膮d贸w s膮 rady samorz膮du klasowego i szkolnego,
- wybory do rad samorz膮d贸w odbywaj膮 si臋 na zasadach demokratycznych przez zebranie og贸艂u cz艂onk贸w samorz膮du,
- kadencja rad samorz膮d贸w trwa przez okres roku szkolnego, ucze艅 mo偶e pe艂ni膰 w samorz膮dzie t臋 sam膮 funkcj臋 nie d艂u偶ej ni偶 przez dwie kadencje,
- samorz膮d prowadzi dokumentacj臋 finansow膮.
4. Obowi膮zki dyrektora wobec samorz膮du:
- udzielanie pomocy w dzia艂alno艣ci samorz膮du,
- zapoznanie samorz膮du z planem dydaktyczno - wychowawczym szko艂y,
- informowanie rad samorz膮d贸w o aktualnych sprawach wychowawczych i problemach szko艂y.
5. Dyrektor szko艂y ma prawo zawiesi膰 uchwa艂臋 lub inne postanowienie samorz膮du, je偶eli jest ono sprzeczne z prawem lub celami wychowawczymi szko艂y. Od decyzji tej przys艂uguje odwo艂anie do organu prowadz膮cego szko艂臋 z艂o偶one za po艣rednictwem Dyrektora Szko艂y. Decyzja organu prowadz膮cego jest ostateczna.
搂 14
Zast臋pca Dyrektora
W szkole tworzy si臋 stanowisko zast臋pcy dyrektora.
1. Do obowi膮zk贸w zast臋pcy dyrektora nale偶y:
- sporz膮dzanie tygodniowych plan贸w zaj臋膰,
- opracowanie planu edukacyjnego szko艂y na dany rok szkolny,
- nadz贸r nad przygotowaniem i przebiegiem uroczysto艣ci szkolnych,
- sporz膮dzanie wykaz贸w godzin ponadwymiarowych,
- nadz贸r nad prowadzeniem dokumentacji szkolnej,
- nadz贸r nad zaj臋ciami pozalekcyjnymi i prac膮 organizacji szkolnych,
- nadz贸r nad prac膮 nauczycieli, pracownik贸w obs艂ugi i administracji,
- opracowanie spostrze偶e艅 i wniosk贸w z przeprowadzonych hospitacji i innych form nadzoru pedagogicznego,
- prowadzenie dokumentacji zwi膮zanej z wizytacjami i innymi formami kontroli szko艂y,
- prowadzenie spraw zwi膮zanych z bezpiecze艅stwem i higien膮 pracy oraz ochron膮 przeciwpo偶arow膮 na terenie obiektu szkolnego,
- opracowanie dokumentacji zwi膮zanej z organizacj膮 i przebiegiem zaj臋膰 praktycznych oraz sprawowanie nadzoru nad realizacj膮 kszta艂cenia praktycznego,
- organizowanie egzamin贸w z przygotowania zawodowego,
- wsp贸艂praca z O艣rodkiem Doradztwa Rolniczego,
- wsp贸艂praca z nauczycielami w zakresie przygotowania uczni贸w do udzia艂贸w w konkursach i olimpiadach,
- wsp贸艂praca z Rad膮 Rodzic贸w,
- udzia艂 w naradach i organizowanych formach doskonalenia zawodowego.
2. Uprawnienia zast臋pcy dyrektora:
- zast臋puje dyrektora szko艂y w czasie jego nieobecno艣ci i podejmuje decyzje w sprawach ustalonych
w zakresie czynno艣ci
- wsp贸艂decyduje o materialnym wyposa偶eniu szko艂y, wyposa偶eniu w 艣rodki dydaktyczne i pomoce naukowe,
- wnioskuje o premie, nagrody, wyr贸偶nienia i odznaczenia dla nauczycieli i innych pracownik贸w szko艂y,
- wnioskuje o wyci膮gni臋cie konsekwencji s艂u偶bowych w stosunku do wszystkich pracownik贸w szko艂y,
- podejmuje decyzje w sprawie zast臋pstw za nieobecnych nauczycieli i zmian w tygodniowym planie nauczania,
- prowadzi hospitacje zgodnie z planem nadzoru pedagogicznego,
- organizuje i ocenia wyniki pomiaru dydaktycznego.
搂 15
Zasady wsp贸艂dzia艂ania organ贸w szko艂y.
1. Ka偶dy organ szko艂y planuje swoj膮 dzia艂alno艣膰 na rok szkolny. Plany dzia艂ania powinny by膰 uchwalone nie p贸藕niej ni偶 do 15 wrze艣nia ka偶dego roku szkolnego.
Kopie dokument贸w przekazywane s膮 dyrektorowi szko艂y w celu ich powielenia i przekazania kompletu ka偶demu organowi szko艂y.
2. Ka偶dy organ szko艂y po analizie plan贸w dzia艂ania pozosta艂ych organ贸w mo偶e w艂膮czy膰 si臋 do rozwi膮zywania konkretnych problem贸w szko艂y, przedstawiaj膮c swoj膮 opini臋 lub stanowisko w danej sprawie, nie naruszaj膮c kompetencji organu uprawnionego.
3. Organy szko艂y mog膮 zaprasza膰 na swoje planowane lub dora藕ne zebrania przedstawicieli innych organ贸w w celu wymiany informacji i pogl膮d贸w.
Rozdzia艂 4
Organizacja szko艂y
搂 16
Terminy rozpoczynania i ko艅czenia zaj臋膰 dydaktyczno - wychowawczych, przerw 艣wi膮tecznych oraz ferii zimowych
i letnich okre艣laj膮 przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
搂 17
Podstaw膮 organizacji pracy szko艂y w danym roku szkolnym jest projekt organizacyjny szko艂y opracowany przez dyrektora szko艂y i zatwierdzony przez organ prowadz膮cy szko艂臋.
搂 18
Podstawow膮 jednostk膮 organizacyjn膮 szko艂y jest oddzia艂 z艂o偶ony z uczni贸w, kt贸rzy w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego ucz膮 si臋 wszystkich przedmiot贸w obowi膮zkowych, okre艣lonych planem nauczania zgodnym
z odpowiednim ramowym planem nauczania i programem wybranym z zestawu program贸w dla danej klasy, dopuszczonych do u偶ytku szkolnego.
搂 19
Organizacj臋 sta艂ych, obowi膮zkowych i nadobowi膮zkowych zaj臋膰 dydaktycznych i wychowawczych okre艣la tygodniowy rozk艂ad zaj臋膰.
搂 20
1. Podstawow膮 form膮 pracy szko艂y s膮 zaj臋cia dydaktyczno - wychowawcze prowadzone systemem klasowo - lekcyjnym.
2. Godzina lekcyjna trwa 45 minut, zaj臋cia praktyczne - 60 minut.
3. Podzia艂 oddzia艂贸w na grupy na zaj臋cia praktyczne i wychowanie fizyczne okre艣la arkusz organizacyjny szko艂y. Liczebno艣膰 grupy ustalaj膮 odr臋bne przepisy.
4. Zaj臋cia praktyczne prowadzone s膮 poza systemem klasowo - lekcyjnym w pracowniach specjalistycznych, na dzia艂ce szkolnej, w gospodarstwach indywidualnych, zak艂adach pracy oraz podczas wycieczek.
5. Praktyki zawodowe uczniowie odbywaj膮 w zak艂adach pracy i gospodarstwach indywidualnych.
6. W oddzia艂ach wielozawodowych nauczanie przedmiot贸w zawodowych teoretycznych odbywa si臋 w o艣rodkach dokszta艂cania zawodowego.
搂 21
Szko艂a realizuje nauk臋 religii zgodnie z obowi膮zuj膮cymi przepisami.
搂 22
1. Ko艂a zainteresowa艅 i inne zaj臋cia nadobowi膮zkowe szko艂a organizuje w miar臋 posiadanych 艣rodk贸w finansowych.
2. Liczba uczestnik贸w k贸艂 i zespo艂贸w zainteresowa艅 oraz innych zaj臋膰 nadobowi膮zkowych nie mo偶e by膰 ni偶sza ni偶 15 uczni贸w (w szczeg贸lnie uzasadnionych przypadkach liczba uczestnik贸w mo偶e by膰 mniejsza).
搂 23
Szko艂a mo偶e przyjmowa膰 s艂uchaczy zak艂ad贸w kszta艂cenia nauczycieli oraz student贸w szk贸艂 wy偶szych kszta艂c膮cych nauczycieli na praktyki pedagogiczne (nauczycielskie) na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomi臋dzy dyrektorem szko艂y lub za jego zgod膮 pomi臋dzy poszczeg贸lnymi nauczycielami, a zak艂adem kszta艂cenia nauczycieli lub szko艂膮 wy偶sz膮.
搂 24
Biblioteka
1. W szkole istnieje biblioteka szkolna s艂u偶膮ca do realizacji potrzeb i zainteresowa艅 uczni贸w, zada艅 dydaktyczno – wychowawczych szko艂y, doskonalenia warsztatu pracy nauczyciela oraz popularyzowania wiedzy pedagogicznej w艣r贸d rodzic贸w.
2. U偶ytkownikami jej s膮: uczniowie, nauczyciele, rodzice, administracja szkolna.
3. Biblioteka szkolna umo偶liwia:
- gromadzenie i opracowywanie zbior贸w,
- korzystanie ze zbior贸w bibliotecznych i ich wypo偶yczanie,
- prowadzenie przysposobienia czytelniczo – informacyjnego uczni贸w w grupach lub oddzia艂ach,
- dost臋p do jej zbior贸w podczas zaj臋膰 lekcyjnych i po ich zako艅czeniu.
4. Obowi膮zki bibliotekarza:
Do obowi膮zk贸w bibliotekarza nale偶y:
1) W zakresie pracy pedagogicznej z czytelnikami:
- propagowanie zbior贸w biblioteki i czytelnictwa,
- organizowanie r贸偶nych form pracy czytelniczej,
- kierowanie zaj臋ciami uczniowskiego aktywu bibliotecznego,
- wsp贸艂praca z bibliotek膮 gminn膮,
- przygotowanie materia艂贸w i wniosk贸w do analizy czytelnictwa.
2) W zakresie organizacji i techniki bibliotecznej.
- planowanie pracy biblioteki, prowadzenie ewidencji zaj臋膰, opracowywanie sprawozdawczo艣ci,
- gromadzenie zbior贸w,
- ewidencja zbior贸w, inwentaryzacja, odpisywanie ubytk贸w,
- w艂a艣ciwe urz膮dzenie i troska o estetyk臋 wn臋trza biblioteki.
3) Praca pedagogiczna bibliotekarza z uczniami polega na:
- zaznajomieniu uczni贸w z zasadami korzystania z biblioteki szkolnej,
- umo偶liwianiu im swobodnego przegl膮du i wyboru ksi膮偶ek,
- udzielanie porad bibliotecznych, bibliograficznych, rzeczowych i tekstowych,
- wdra偶anie do umiej臋tnego pos艂ugiwania si臋 ksi膮偶k膮, czasopismem i innymi materia艂ami bibliotecznymi,
- przysposabianiu m艂odzie偶y do pos艂ugiwania si臋 bibliografi膮 i innymi 藕r贸d艂ami informacji,
- wyrabianiu u uczni贸w nawyku czytania czasopism.
Rozdzia艂 5
Nauczyciele i inni pracownicy szko艂y
搂 25
1. W szkole zatrudnia si臋 nauczycieli oraz pracownik贸w administracyjnych i pracownik贸w obs艂ugi.
2. Zasada zatrudniania nauczycieli i innych pracownik贸w, o kt贸rych mowa w 搂 25 art. 1 okre艣la Ustawa – Karta Nauczyciela i Kodeks Pracy.
3. Zakres obowi膮zk贸w pracownik贸w administracji i pracownik贸w obs艂ugi ustala dyrektor szko艂y zgodnie z Kodeksem Pracy.
搂 26
Nauczyciel prowadzi prac臋 dydaktyczno- wychowawcz膮 i opieku艅cz膮 oraz jest odpowiedzialny za jako艣膰
i wyniki tej pracy, a zw艂aszcza:
- bezpiecze艅stwo uczni贸w,
- prawid艂owy przebieg procesu dydaktyczno-wychowawczego,
- pomoce dydaktyczne i sprz臋t szkolny,
- stymulowanie rozwoju psychicznego uczni贸w, ich zdolno艣ci i zainteresowa艅,
- bezstronno艣膰, obiektywno艣膰 i systematyczno艣膰 oceniania uczni贸w oraz sprawiedliwe traktowanie wszystkich uczni贸w,
- pe艂ni dy偶ury podczas przerw zgodnie z harmonogramem ustalonym przez dyrektora,
- udzielanie pomocy (konsultacje) uczni贸w maj膮cych problemy z nauk膮,
- ma obowi膮zek doskonalenia umiej臋tno艣ci dydaktycznych i ponoszenia poziomu wiedzy merytorycznej,
- uczestniczy w zebraniach rady pedagogicznej oraz odpowiednich zespo艂贸w (komisji) przedmiotowych,
- opiekuje si臋 uczniami podczas wycieczek szkolnych oraz prowadzonych przez siebie zaj臋膰 pozalekcyjnych.
搂 27
1. Nauczyciele danego przedmiotu lub nauczyciele grupy przedmiot贸w pokrewnych mog膮 tworzy膰 zesp贸艂 przedmiotowy.
2. Prac膮 zespo艂u przedmiotowego kieruje powo艂any przez Dyrektora przewodnicz膮cy zespo艂u.
3. Cele i zadania zespo艂u przedmiotowego obejmuj膮:
- zorganizowanie wsp贸艂pracy nauczycieli dla uzgodnienia sposob贸w realizacji program贸w nauczania,
- korelowanie tre艣ci nauczania przedmiot贸w pokrewnych, a tak偶e uzgodnienia decyzji w spawie wyboru program贸w nauczania,
- opracowanie szczeg贸艂owych kryteri贸w oceniania oraz sposob贸w badania wynik贸w nauczania,
- organizowanie wewn膮trzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego dla pocz膮tkuj膮cych nauczycieli,
- wsp贸艂dzia艂anie w organizowaniu pracowni przedmiotowych i uzupe艂nieniu ich wyposa偶enia,
- wsp贸lne opiniowanie przygotowanych w szkole program贸w autorskich i innowacji pedagogicznych.
搂 28
Wychowawca klasy
1. Wychowawca klasy zajmuje wa偶ne miejsce w systemie wychowawczym szko艂y, a tak偶e w systemie pomocy psychologicznej i pedagogicznej.
2. Zadaniem wychowawcy jest sprawianie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczeg贸lno艣ci:
- pomoc uczniom klas pierwszych w przystosowaniu si臋 do nowego 艣rodowiska,
- ustalenie tematyki zaj臋膰 godzin do dyspozycji wychowawcy zale偶nie od wieku uczni贸w i aktualnych potrzeb,
- opieka wraz z uczniami nad przydzielonym fragmentem terenu przyszkolnego, przydzia艂u terenu dokonuje dyrektor szko艂y w porozumieniu z rad膮 pedagogiczn膮,
- bie偶膮ce informowanie uczni贸w o aktualnych wydarzeniach w szkole, zapoznawanie z kryteriami oceniania oraz prawami i obowi膮zkami ucznia wynikaj膮cymi ze Statutu Szko艂y,
- wsp贸艂praca z rodzicami, w szczeg贸lno艣ci informowanie ich o problemach wychowawczych, nagrodach, karach, organizowanie w miar臋 potrzeb klasowych zebra艅 rodzicielskich, w艂膮czanie rodzic贸w w 偶ycie klasy i szko艂y,
- informowanie rodzic贸w o gro偶膮cych ich dzieciom ocenach niedostatecznych (osobi艣cie lub korespondencyjnie) zgodnie z obowi膮zuj膮cymi przepisami,
- 艣cis艂a wsp贸艂praca z innymi nauczycielami oraz instytucjami wsp贸艂pracuj膮cymi ze szko艂膮.
Rozdzia艂 6
搂 29
Uczniowie szko艂y
1. Do Zasadniczej Szko艂y Zawodowej przyjmowani s膮 uczniowie na podstawie 艣wiadectwa uko艅czenia szko艂y podstawowej w wieku 15-21 lat. Kandydaci do szko艂y wielozawodowej dostarczaj膮 za艣wiadczenie potwierdzaj膮ce zawarcie umowy o nauk臋 zawodu.
2. Do Liceum Zawodowego i Technikum Ekonomicznego przyjmowani s膮 uczniowie na podstawie 艣wiadectwa uko艅czenia szko艂y podstawowej i egzaminu wst臋pnego, w wieku 15-21 lat.
3. Do 艢redniego Studium Zawodowego przyjmowani s膮 s艂uchacze na podstawie 艣wiadectwa uko艅czenia szko艂y podstawowej lub innej, w wieku 17-45 lat. Osoby legitymuj膮ce si臋 艣wiadectwem uko艅czenia Zasadniczej Szko艂y Rolniczej i pokrewnej mog膮 by膰 przyj臋te na semestr wy偶szy ni偶 pierwszy, pod warunkiem zaliczenia materia艂u programowego z semestru (semestr贸w) ni偶szego.
搂 30
Prawa i obowi膮zki ucznia
1. Ucze艅 ma prawo do:
1) w艂a艣ciwie zorganizowanego procesu kszta艂cenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umys艂owej,
2) opieki wychowawczej i warunk贸w zapewniaj膮cych bezpiecze艅stwo, ochron臋 przed wszelkimi formami przemocy fizycznej lub psychicznej, ochrony i poszanowanie jego godno艣ci,
3) zapoznania z programem nauczania, jego tre艣ci膮, celami, stawianymi wymaganiami,
4) jawnej i umotywowanej oceny post臋p贸w w nauce i zachowaniu,
5) korzystania z pomieszcze艅 szkolnych, sprz臋tu, 艣rodk贸w dydaktycznych, ksi臋gozbioru,
6) swobody wyra偶ania my艣li i przekona艅, je偶eli nie narusza tym dobra innych os贸b,
7) wp艂ywania na 偶ycie szko艂y poprzez dzia艂alno艣膰 samorz膮dow膮 i zrzeszanie si臋 w organizacjach dzia艂aj膮cych w szkole,
8) rozwijania zdolno艣ci, zainteresowa艅 i talent贸w,
9) zapoznania si臋 z zakresem, form膮 i dok艂adnym terminem pisemnych lub ustnych sprawdzian贸w obejmuj膮cych materia艂 nauczania, co najmniej tydzie艅 wcze艣niej,
10) oceny i zwr贸cenia pracy pisemnej w terminie nie d艂u偶szym ni偶 tydzie艅 od daty jej wykonania,
11) wystawienie oceny semestralnej lub ko艅cowej zgodnie z zarz膮dzaniem w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania,
12) poprzedzenie sprawdzianu lekcj膮 powt贸rzeniow膮 lub podaniem problem贸w ukierunkowuj膮cych samodzieln膮 prac臋 nad przygotowaniem si臋 do sprawdzianu,
13) wydawania gazety szkolnej,
14) udzia艂u w wyborze opiekuna Samorz膮du Uczniowskiego,
15) korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego i zawodowego (w przypadku, gdy szko艂a nie b臋dzie w stanie udzieli膰 specjalistycznej pomocy ucze艅 mo偶e zosta膰 skierowany do poradni psychologiczno-pedagogicznej lub poradni specjalistycznej),
16) kandydowania w wyborach do rad samorz膮du klasowego i szkolnego.
2. Ucze艅 ma obowi膮zek:
1) przestrzega膰 postanowie艅 zawartych w Statucie Szko艂y,
2) uczy膰 si臋 systematycznie, pracowa膰 nad w艂asnym rozwojem,
3) systematycznie i aktywnie uczestniczy膰 w zaj臋ciach lekcyjnych i 偶yciu szko艂y,
4) punktualnie przychodzi膰 do szko艂y,
5) usprawiedliwi膰 nieobecno艣膰 na zaj臋ciach:
- uczniowie szk贸艂 dziennych usprawiedliwiaj膮c nieobecno艣膰 na zaj臋ciach zobowi膮zani s膮 dostarczy膰 usprawiedliwienie od rodzic贸w w terminie do 7 dni,
- s艂uchacze Liceum Og贸lnokszta艂c膮cego usprawiedliwiaj膮 nieobecno艣膰 samodzielnie w terminie 7 dni.
Nieobecno艣膰 mo偶e by膰 usprawiedliwiona z powodu:
- choroby,
- wypadku losowego,
- osobistego stawienia si臋 ucznia (s艂uchacza) w sprawach urz臋dowych.
6) przestrzega膰 zasady kultury wsp贸艂偶ycia w odniesieniu do nauczycieli, innych pracownik贸w szko艂y oraz swoich koleg贸w,
7) godnie reprezentowa膰 szko艂臋,
8) chroni膰 w艂asne 偶ycie i zdrowie, dba膰 o higien臋,
9) dba膰 o wsp贸lne dobro, 艂ad i porz膮dek w szkole,
10) w okresie dwutygodniowym usun膮膰 powsta艂e z jego winy szkody w maj膮tku szko艂y,
11) zmienia膰 obuwie,
12) podkre艣la膰 uroczystym strojem szkolne obchody 艣wi膮t pa艅stwowych i uroczysto艣ci szkolnych.
搂 31
Nagrody i kary
1) Nagrod臋 mo偶e otrzyma膰:
- ucze艅,
- zesp贸艂 uczni贸w,
- zesp贸艂 klasowy.
2) Nagroda mo偶e by膰 przyznana za:
- rzetelny stosunek do nauki i obowi膮zk贸w szkolnych potwierdzonych wynikami,
- wzorow膮 postaw臋 uczniowsk膮 i prac臋 spo艂eczn膮,
- zaj臋cie czo艂owych miejsc w zawodach sportowych, konkursach,
- 100% frekwencj臋,
- aktywn膮 dzia艂alno艣膰 pozalekcyjn膮,
- pomoc innym, dzielno艣膰 i odwag臋,
- dzia艂alno艣膰 spo艂ecznie u偶yteczn膮.
3) Nagroda mo偶e by膰 udzielona w nast臋puj膮cej formie:
- pochwa艂a wychowawcy klasy udzielona indywidualnie lub na forum klasy,
- pochwa艂a Samorz膮du Szkolnego udzielona indywidualnie, wobec ca艂ej klasy lub na apelu szkolnym,
- pochwa艂a dyrektora szko艂y udzielona indywidualnie, wobec ca艂ej klasy lub na apelu szkolnym, wobec Rady Pedagogicznej i rodzic贸w,
- list pochwalny – ocena co najmniej bardzo dobra z zachowania i 艣rednia ocen co najmniej 4.5,
- nagroda ksi膮偶kowa lub rzeczowa,
- wycieczka.
4) Kara mo偶e by膰 udzielona uczniowi za:
- nieprzestrzeganie Statutu Szko艂y,
- palenie papieros贸w, picie alkoholu, u偶ywanie narkotyk贸w lub innych 艣rodk贸w odurzaj膮cych,
- kradzie偶 mienia szkolnego, stanowi膮cego w艂asno艣膰 spo艂eczn膮 lub prywatn膮.
5) Kara mo偶e by膰 udzielona w nast臋puj膮cej formie:
- upomnienie wychowawcy klasy,
- upomnienie lub nagana dyrektora szko艂y udzielona wobec ca艂ej klasy albo na apelu szkolnym,
- skre艣lenie z listy uczni贸w.
6) Kara mo偶e by膰 udzielona po dok艂adnym rozpoznaniu sprawy, wys艂uchaniu stron i zasi臋gni臋ciu opinii Samorz膮du Uczniowskiego.
7) Rada Pedagogiczna mo偶e podj膮膰 uchwa艂臋 upowa偶niaj膮c膮 dyrektora do skre艣lenia z listy uczni贸w za:
- spo偶ywanie alkoholu lub przebywanie pod jego wp艂ywem na terenie szko艂y i podczas imprez organizowanych przez szko艂臋,
- u偶ywanie narkotyk贸w lub innych 艣rodk贸w odurzaj膮cych,
- dokonanie kradzie偶y,
- czyny godz膮ce w zdrowie, godno艣膰, dobre imi臋 swoich koleg贸w, nauczycieli, pozosta艂ych pracownik贸w szko艂y lub innych os贸b,
- dewastacj臋 mienia szko艂y,
- lekcewa偶enie obowi膮zk贸w szkolnych.
8) O udzielonej karze szko艂a ma obowi膮zek poinformowa膰 rodzic贸w w ci膮gu 7 dni.
9) Od wymierzonej kary przys艂uguje odwo艂anie z艂o偶one do Zarz膮du Powiatu Ostro艂臋ckiego za po艣rednictwem Dyrektora Szko艂y przez ucznia lub jego rodzic贸w. Dyrektor Szko艂y zobowi膮zany jest rozpatrzy膰 wniosek w terminie do 7 dni i udzieli膰 wnioskodawcy odpowiedzi. Z艂o偶enie odwo艂ania wstrzymuje wykonanie kary do czasu rozpatrzenia odwo艂ania.
|